Welke impact heeft de renovatie van uw apotheek?
Een renovatie van uw apotheek doet u niet omdat de toonbank gedateerd is of omdat u de kleur op de muur beu bent. U heeft een visie voor de toekomst van uw apotheek en om de vooropgestelde doelen te bereiken, kan een aanpassing of uitbreiding noodzakelijk zijn. Maar welke impact heeft een renovatie daadwerkelijk? Daarover delen wij graag onze inzichten en ervaringen.
15% meer omzet
Uit navraag bij onze klanten blijkt dat hun apotheek ongeveer 15 % meer omzet draait dan voor de renovatie. Een veelvoud van factoren speelt een rol in deze omzetstijging.
Ruimer aanbod
Bij de aanpassing van een apotheek optimaliseren we de ruimte waardoor we meer lopende meters beschikbare uitstalruimte creëren. Vaak wordt er gekozen om de extra ruimte deels te benutten voor een ruimer aanbod aan producten. Na de aanpassing van een apotheek wordt er vaak geopteerd om naast medicatie ook verzorgingsproducten zoals huid- en haarverzorging, babyverzorgingsproducten en cosmetica aan te bieden, wat ook op vlak van marges een meerwaarde kan betekenen.
Meer aandacht voor de OTC-wand en aparte spreekzone
In een moderne apotheek vestigen we ook de aandacht op de wand achter de balie (OTC = over-the-counter) om bepaalde producten te laten opvallen. Aan de balie is er ook aandacht voor meer interactie met de klant, net zoals in de aparte spreekzone die in nieuwe apotheken meestal wordt geïntegreerd. In deze afgeschermde ruimte kan er bewust tijd genomen worden om in alle privacy en comfort patiënten individueel te adviseren en te helpen. Dit past helemaal in het concept van de huisapotheker.
Strategische plaatsing van producten
Wanneer we van een wit blad starten, kunnen we de producten doordacht uitstallen in het winkelgedeelte van de apotheek. De rekken nodigen uit om even door te lopen en nieuwe producten te ontdekken. Door bepaalde artikels dan ook nog een strategische plek te geven, vallen ze meer op en wordt het koopgedrag dus twee keer positief gestimuleerd.
Nieuwe patiënten
Mensen gaan steeds meer op zoek naar connectie. Door een apotheek aantrekkelijker te maken en meer persoonlijkheid te geven, zal deze nieuwe patiënten aantrekken die ook een band met de apotheek zullen opbouwen en dus vaker zullen terugkeren. Bovendien merken we dat stadsvernieuwings- of nieuwbouwprojecten voor een boost aan nieuwe patiënten kunnen zorgen. Op die plaatsen is het dus zeker een meerwaarde als uw apotheek een hedendaagse look and feel uitstraalt.
Extra comfort voor de apotheker
Bij de aanpassing van een apotheek houden we ook rekening met de optimalisatie van het werkcomfort door nieuwe technologieën te integreren, een aangename privéruimte te voorzien...
Efficiënter werken
Waar mogelijk integreren we een apotheekrobot die de medicijnenvoorraad optimaliseert en snel de gevraagde medicatie naar u toe brengt. Daarnaast wordt de indeling van de apotheek zo bepaald dat u als apotheker overal vlot bij kan. Door in onze ontmoetfase heel gerichte vragen te stellen over uw dagelijkse werking, leren we de valkuilen van uw huidige werkomgeving zijn en spelen we hierop in bij de opmaak van het nieuwe ontwerp. Dit is zeer individueel en apotheekgebonden, maar het kan bijvoorbeeld gaan om de grootte en hoogte van het tablet in de bereidingsruimte, de indeling van de medicijnenkasten, de afhaalzone of de indeling van de balie's...
Dergelijke aanpassingen brengen een enorme efficiëntieslag met zich mee waardoor u zich kan focussen op wat echt van belang is: tijd en advies voor de patiënt.
Persoonlijke ruimte
Ook bij apotheken neemt het begrip zelfzorg aan belang toe. Opdat u uw job lang en met plezier kan blijven uitoefenen, zorgen we dat er in de apotheek voldoende ruimte is waar de apotheek en het personeel even tijd voor zichzelf kan nemen. Enkele mogelijkheden:
- Een must: een apart toilet voor de apotheker en het personeel
- Privébureau voor de hoofdapotheker(s)
- Multifunctionele personeelsruimte met kitchenette, vergader- en/of eettafel...
Boost voor de medewerkers
Een nieuwe omgeving zorgt voor nieuwe impulsen, ideeën en uitdagingen. Ook de medewerkers zullen het verhoogde comfort als positief ervaren, waardoor u hen nog beter aan uw apotheek bindt.